NRK-serien Sløsesjokket viser hvor vanskelig det er for forbrukerne å ta etiske og bærekraftige valg når vi kjøper elektronikk.
I episoden om elektronikk blir Andreas “TIX” presentert for de enorme mengdene med elektronisk avfall som blir kastet hver eneste dag. I Elkjøp-drakt utfordrer han kunder på om de virkelig trenger ny mobil.
Bransjen og politikerne må ta sin del av ansvaret
Spørsmålet fra TIX er en god illustrasjon på hvor dårlig informasjon forbrukeren får i kjøpsøyeblikket. Man får ikke vite noe om hvorvidt produktet kan repareres, eller hvor lenge det skal vare.
– Det kan ikke bare være opp til forbrukerne. Kjedene må slutte å pushe dårlige varer og stille høyere krav til produsentene. I dag er det i praksis umulig å ta bærekraftige valg ved kjøp av elektronikk, sier daglig leder Kaja Juul Skarbø.
Lytt også til NRK Ekko, hvor Kaja snakker med Sløsesjokket-programleder Christian Strand.
Vi mener at det er på høy tid med en endring, og at bransjen har svært gode muligheter for å sette i gang.
– Salget av elektronikk har skutt i været og økt med 18 prosent under første halvdel av pandemien. Vi lever på digitale flater i jobb og det sosiale. Her må bransjen selv ta ansvar for sin bruk-og-kast modell. Vi trenger en større satsing mer på reparasjon og vedlikehold av kvalitetsprodukter.
Også myndighetene har gode muligheter for å tilrettelegge for mindre sløsing.
– Politikerne bør innføre strengere krav til økodesign, tydelig miljømerking og lovfeste retten til reparasjon. Det er mye snakk og lite handling. Norge ligger langt bak EU og andre nordiske land.
Nordmenn kaster mest i verden
Vi kjøper og kaster allerede mest elektronikk per person i hele verden. Likevel er det svært liten debatt rundt den enorme klima- og miljøpåvirkningen knyttet til dette.
– Vet vi egentlig hvilken konsekvenser vårt forbruk har? I tillegg til store utslipp, inneholder mobiler og laptoper sjeldne metaller som det blir mindre og mindre av. Disse klarer vi ikke å resirkulere i tilstrekkelig grad.
– Det virkelige sløsesjokket er at dagens teknologi ikke er designet for å kunne bli reparert. Ting går i stykker for lett. Det er for dyrt og vanskelig å reparere sammenlignet med å kjøpe nytt.
Skarbø har imidlertid et godt råd til de som er på leting etter ny mobil:
– Den mest bærekraftige mobilen er den du allerede har. Er den ødelagt, lever den til reparasjon. Heldigvis er markedet for brukt elektronikk med garanti er i vekst, avslutter Skarbø.