Kynisk spill fra Apple

Jun 3, 2020

 

Apple har saksøkt en uavhengig mobilreparatør fra Ski for å ha importert ulovlige kopier av mobilskjermer. Reparatøren er nå dømt i Høyesterett.

 

– Det er hårreisende at Apple har ført denne saken. Dette problemet har de skapt selv, mens reparatøren, forbrukeren og planeten blir stående igjen som taperne, sier Kaja Juul Skarbø, daglig leder i Restarters Norway.

Henrik Huseby, en uavhengig reparatør fra Ski, ble 2. juni dømt for brudd på merkevareloven for å ha importert ulovlige kopier av mobilskjermer fra Apple. Den multinasjonale giganten Apple saksøkte Huseby i 2018. De tapte i Oslo tingrett, men vant i ankesaken i juni 2019 – og nå også i Høyesterett.

 

En dom som gjør det vanskeligere å reparere

– Når et av verdens største selskaper vinner mot en liten aktør for brudd på merkevareloven, beveger vi oss i feil retning. Dette er kynisk spill fra Apple. De har selv skapt dette problemet, ved å ikke gjøre reservedeler tilgjengelig for alle reparatører. Uavhengige reparatører kan da kun velge mellom tredjeparts-deler som ikke er gode nok eller reparerte, originale deler, sier hun.

Restarters Norway er en organisasjon som arrangerer Fiksefester, der folk kan få lære å reparere sine ødelagte mobiler, brødristere og annet. De jobber også for “retten til reparasjon”, og mener Apple er en av verstingene som i praksis oppfordrer til å heller kjøpe nytt enn å reparere.

– Prisene hos Apple sine autoriserte reparatører, som det kun er 20 av i Norge, er så høye at det ofte ikke lønner seg å reparere. Det må bli enklere og billigere å reparere fremfor å kjøpe nytt, men denne dommen bidrar til det motsatte. Det er hverken forbrukeren eller miljøet tjent med.

Les dommen her.

Apple får monopol på reparasjon

– I Norge kjøper og kaster vi mest elektronikk i hele verden, og mer reparasjon blir viktig for å få ned klima- og miljøbelastningen. Nå trenger vi politikere som tør å endre systemet, slik at store selskaper ikke får monopol på reparasjon.

Huseby må nå betale 247500 kroner i saksomkostninger.

Lyst til å støtte Huseby? Se crowdfunderen her.

Dommen er knusende for Huseby personlig, som har beskjeden inntekt. Amerikanske Apple, på sin side, tjente over 2.300 milliarder kroner samme år som de saksøkte reparatøren.

– Apple hadde ikke trengt å saksøke en reparatør hvis de hadde vært forpliktet til å gjøre reservedeler tilgjengelig for alle. Dette må politikere ta tak i. Heldigvis ser vi at det er håp med EUs plan for sirkulærøkonomi, som blant annet vil sikre retten til reparasjon.

Sak i DN

Sak i Digi

Sak i IT-avisen

Sak i DinSide

Sak på Tek.no