Mer leie og leasing vil føre til mer reparasjon, tror denne månedens fikser, Stig. Han drømmer om produkter som selv kan si ifra hvis noe er ødelagt.
Hei Stig! Hvordan har du det?
– Det går fint! Jeg har hjemmekontor, men det går bedre nå enn i mars. Nå er det snart jul og da er det jo noe å se frem til. Har etablert noen gode jobbvaner, men det var jo veldig fint at jeg fikk vært litt på jobb det siste halvåret.
Fortell litt om hva du gjør til daglig?
– Jeg jobber i Remarkable med software og utvikling av nye funksjoner til det produktet som vi har, det kommer jo jevnlige oppdateringer som med andre dingser. Remarkable selger en digital notatbok. Sloganet er “Better paper, better thinking” og visjonen er å hjelpe folk til å tenke bedre. Den første notatboken ble lansert for litt over tre år siden, og jeg begynte der for to år siden. Da var vi ca. 60 ansatte, nå er vi snart 150 ansatte. Så det er veldig gøy! Utdannelsen fikk jeg fra NTNU i Teknisk robotikk.
Du var jo med på de forrige Fiksefestene med ganske mange smittevernstiltak. Hvordan synes du det gikk?
– Det har fungert veldig bra. Vi bør jo ha rutiner. Selvsagt er det litt dumt å ikke se ansiktet når man skal hjelpe og snakke i en time. Jeg liker at vi drar på ulike steder, og spesielt de siste stedene vi har vært passer oss veldig bra (Klimahuset og Deichman Bjørvika, red. anm). Klimahuset hadde for eksempel et veldig fint lokale, og det var fint og koselig å ha det på ettermiddagen i mørketiden.
Fikk du fikset noe?
– Ja, heldigvis! Et headset – det var en ledning som var løs. Hvis man har to-tre gjenstander klarer man typisk å fikse en til to og feilsøke den siste. Mange vet ikke hva som er feil og har ikke med reserverdeler. På Deichman Bjørvika i oktober hjalp jeg med å feilsøke en gigantisk kaffemaskin. Det hjalp jo veldig, selv om han måtte frakte den hjem og reparere selv, hehe.
Det har vært et godt intervall mellom Fiksefestene i vår og høst. Har du fikset mye hjemme?
– Ja, jeg har mange prosjekter. Ikke alt er reparasjon. Jeg kjøpte en seilbåt sammen med en kollega i høst. Mye å gjøre på den båten, for eksempel skader og sprekker på dekk, og litt problemer med det elektriske anlegget. Jeg jobber også med å gjøre leiligheten min litt “smartere”. Da eksperimenterer jeg med termostater og skytjenester for å spare strøm og sånn.
Hvorfor ble du fikser?
– Jeg fikk vite det gjennom en venninne som kjente Kaja (Ahnfelt, som startet opp Restarters Norway). Jeg hadde aldri hørt om noe liknende og synes det var gøy at det fantes et initiativ på det. Å fikse elektronikk er noe man hører lite om nå. Før var det vanlig med TV og radio-reparatører. Å se alle de ulike tingene som kommer inn, og den mestringsfølelsen av å fikse noe, gjør at jeg fortsetter. Jeg får også mer kunnskap, og så er det veldig gøy å treffe folk som driver med dette.
Hva tror du må endre seg for at vi skal ha tingene våre lengre?
– Vi må kunne slippe å forholde oss til å eie alt mulig. Da er leasing et bra eksempel. Mamma leaser jo bil og synes det fungerer veldig godt. Hvis det er noe galt med bilen, sier hun at de må fikse det, det er jo deres bil, hehe. Vi må også fjerne den usikkerheten rundt om man kan fikse det eller ikke. Da må ting være mulig og billigere å reparere. Det er jo vanskelig å få automatisert reparasjoner, men man må gå litt mer den veien. Å produsere er som oftest lettere. Hvis leverandøren tar mer ansvar, vil det hjelpe. Jeg tror også at det må lovfestes. Hadde man funnet en maskin som kunne automatisert gjenvinning av metaller, kunne man ha stilt krav til produsenter for å lage et produkt på en bestemt måte, og sanksjonere om de ikke tilfredsstiller disse kravene.
Hva er det beste fikse-minnet ditt?
– Jeg fikk en batteridrill, sånn til å skru skruer. Det begynte omtrent å brenne i motoren når man brukte den. Men vi gjorde bare rent inne i motoren. Vi tok av dekselet, fant masse oljefilm og kullstøv, så ble den nesten som ny. Du vet at problemet er fikset i flere år, så det var en god opplevelse. Ofte er det jo rent mekaniske feil, f.eks ting ikke blir rengjort. Jeg er veldig fan av at produktet sier hva som er galt med feilkode, som på en printer eller liknende. Det kunne jo blitt standardisert i andre produkter, kanskje ikke gjennom skjerm, men via USB eller gjennom andre muligheter.
Hva er ditt beste fiksetips, som alle kan lære seg?
– Det må være å google. Jeg tror det er det viktigste. Det er så vanlig at folk har opplevd det før, Selv har jeg begynt å fikse ting, men så googler jeg og ser at det bare er å trykke på reset-knappen, for eksempel. Jeg googler jo mye på Fiksefester selv. Folk er redd for å skru og ordne, men det er lettere å skru når du har gjort et google-søk først.
Og siden det nå er lov til å spørre: Hva gleder du deg mest til i julen? Har du noen juleønsker?
– Etter at jeg begynte å gå på langrenn i Oslo for noen år siden så gleder jeg meg mest til snøen kommer. Spesielt skøyteski fikk jeg skikkelig dilla på. Vinteren i Oslo blir mye bedre når man kan bruke den til noe. Ellers gleder jeg meg til en tur hjem for å møte familie og venner jeg ikke ser så ofte. Det er ganske lenge siden jeg sluttet å ønske meg noe spesielt til jul. Har fått nok Ulvang-sokker og superundertøy opp gjennom årene. Så jeg ønsker meg snø og en fin jul til alle jeg kjenner!